Wetenschap-voor-dummies

door lievendebrouwere

In het kunstonderwijs wordt de student gestimuleerd om over de betekenis van zijn praktijk te reflecteren en dat vormt in mijn ogen ook de kern van het onderzoek in de kunsten.
Onderzoek in de kunsten is niets anders dan het artistieke en maatschappelijk-filosofische onderzoek naar de fundamentele voorwaarden van de kunstbeoefening vandaag.
In de praktijk betekent dit dat studenten in een kunsthogeschool, zeker in hun masterjaren, nadenken over hun eigen praktijk en dat ze die gedachten naar buiten brengen in de vorm van kunstwerken, die bovendien vergezeld gaan van papers.

(Filosoof Peter De Graeve over de rol van het kunstonderwijs)

Veel duidelijker kan ‘de misvatting van Schelling’ niet geïllustreerd worden: er is geen verschil meer tussen kunst en wetenschap, behalve dan dat de kunstenaar de resultaten van zijn ‘onderzoek’ niet alleen in de vorm van papers brengt maar ook in die van kunstwerken.
Kunst is met andere woorden geïllustreerde wetenschap.
Wetenschap-voor-dummies dus.

20140617-174855.jpg
(Het centrum voor kunst en wetenschap in Valencia. Kostprijs: 1,3 miljard euro)

Advertenties