De twee aanslagen

door lievendebrouwere

Het was hartverwarmend om miljoenen mensen vreedzaam op straat te zien komen voor de vrijheid van meningsuiting. Geschokt door de brutale moord op de redactieleden van Charlie Hebdo beseften ze opeens hoe diep ze de vrijheid in hun hart droegen.
Een ogenblik lang werd het ideaal van Alle Menschen werden Brüder gerealiseerd en het was wondermooi. Je zag de mens zoals hij hoort te zijn, zoals hij in wezen is: vreedzaam, liefdevol en geestig.
Maar het verstand reageerde ogenblikkelijk en keihard op deze spontane gevoelsbeweging.
De Europese leiders die zich de ene dag nog op kop hadden gezet van de grote optocht in Parijs, namen de volgende dag het besluit de vrijheid van meningsuiting op het internet aan banden te leggen.
Het bericht verscheen gisteravond in de (online) krant, vandaag is het al nergens meer te bekennen.
Het is de Europese leiders dus ernst.

Het beeld is het volgende: er wordt een brutale aanslag gepleegd op de vrijheid van meningsuiting, miljoenen mensen komen op straat om daar vreedzaam tegen te protesteren, en er volgt opnieuw een brutale aanslag op de vrijheid van meningsuiting.
Eerst fysiek terrorisme.
Dan vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid.
Vervolgens intellectueel terrorisme.
Doen, voelen, denken.
Lucifer, Christus, Ahriman.
De uitersten raken elkaar: Lucifer en Ahriman kunnen omgewisseld worden.
Dat zagen we al aan de terroristen en de anti-terroristen: ze leken als twee druppels water op elkaar.
De eerste aanslag had een luciferisch karakter: luidruchtig, openbaar, fanatiek.
De tweede aanslag had een ahrimanisch karakter: zwijgend, verborgen, berekenend.
Maar ze hadden allebei hetzelfde slachtoffer: de vrije samenleving.
Lucifer is gevaarlijk, maar het is een zichtbare vijand.
Ahriman is veel gevaarlijker, want het is een onzichtbare vijand.
En samen vormen ze de meest vervaarlijke vijand die de mensheid ooit tegenover zich heeft gehad: zichtbaar én onzichtbaar, fanatiek én berekenend, religieus én wetenschappelijk, Oosters én Westers.
Kortom: het Beest.

Advertenties