Achter de schermen van een ramp

door lievendebrouwere

Verbijsterend nieuws: de piloot van het neergestorte vliegtuig in de Alpen heeft het toestel opzettelijk doen crashen.
Of toch niet zo verbijsterend?
Vrijwel op hetzelfde moment verscheen in de krant het bericht dat het busongeval van drie jaar geleden in Sierre niet opnieuw zal onderzocht worden.
Elf ouders hadden daarvoor een rechtszaak aangespannen.
Waarom?
Omdat ze vermoedden dat de chauffeur de bus opzettelijk had doen crashen.
Ik herinner me nog dat ik destijds dacht: wat mensen allemaal niet doen als ze hun verdriet niet kunnen verwerken!
Maar ik had me (weer eens) laten misleiden door de kranten.
Wat die namelijk niet vertelden, was dat het vermoeden van de ouders gerechtvaardigd was.
De enige redelijke verklaring voor het ongeval was dat de chauffeur de bus opzettelijk tegen de muur had doen rijden.
De reden voor dat onbegrijpelijke gedrag moest ook niet ver gezocht worden: de man nam antidepressiva.
Het is geen geheim dat één van de bijwerkingen van antidepressiva suïcidaal gedrag is.
Dat staat gewoon in de bijsluiter.
Apotheker Fernand Haesbrouck voert al jaren een eenzame kruistocht tegen de grote onwetendheid omtrent de werking van antidepressiva, ritaline en andere populaire medicaties.
Volgens hem verzwijgt de farmaceutische industrie bewust wat de werking van deze middelen op het menselijk zenuwstelsel is.
Ze verdient namelijk gigantisch veel geld met deze medicamenten, geld dat ze inzet wanneer een rechtszaak dreigt, zoals in Sierre.

De enige redelijke verklaring voor het ongeval met het Duitse vliegtuig ligt waarschijnlijk (alweer) in het gebruik van antidepressiva of andere medicatie.
Want wat zou een jongeman anders tot zo’n onmenselijk gedrag kunnen bewegen?
Terrorisme?
Dan zou de aanslag al wel opgeëist zijn.
Nee, de kans dat het (zoals Haesbrouck het noemt) om chemische verwoesting van het zenuwstelsel gaat, is bijzonder groot.
En de kans dat dit boven water komt, is bijzonder klein.
Alhoewel.
Het zijn dit keer geen 11 ouders van kinderen die het opnemen tegen de farmaceutische industrie, maar een Duitse luchtvaartmaatschappij.
En die heeft eveneens heel veel te verliezen.
Achter de schermen van dit menselijke drama zal zich dus waarschijnlijk een enorme juridische strijd afspelen.
Benieuwd hoeveel daarvan doordringt in de media.

Advertenties