‘De wereld’

door lievendebrouwere

  

Met 6 december voor de deur kijken kinderen niet alleen verwachtingsvol uit naar de komst van Sinterklaas, ook de discussie over zijn knechten laait opnieuw hoog op. Roger Ross Williams, een 53-jarige Afro-Amerikaanse regisseur die in Amsterdam woont, goot zijn onbegrip over de traditie in de kortfilm Blackface die afgelopen weekend op CNN vertoond is. ‘De wereld zal dit niet lang meer accepteren’, aldus deze zwarte immigrant. De vraag is natuurlijk wat hij met ‘de wereld’ bedoelt. In Italië heeft een schooldirecteur het kerstfeest willen afschaffen ‘om religieuze spanningen te voorkomen na de aanslagen in Parijs’. Dat zal ook wel in naam van ‘de wereld’ gebeurd zijn. Merkwaardig wel dat ‘de wereld’ zo anti-christelijk en anti-blank blijkt te zijn. Met een film als Black bijvoorbeeld, van de heren Adil en Bilall, heeft ‘de wereld’ helemaal geen moeite, hoewel de zwarten er wel in een heel slecht daglicht worden gesteld. Terwijl de Marokkanen in de film kleine kruimeldieven zijn met verborgen gevoeligheden, zijn de zwarten brute moordenaars en verkrachters zonder enig zieleleven. Maar Adil en Bilall zijn natuurlijk geen blanken, het zijn Marokkaanse moslims en in de ogen van ‘de wereld’ kunnen die helemaal niet racistisch zijn. Roger Williams zal het daar ongetwijfeld mee eens zijn: Sinterklaas en Zwarte Piet, dat is schandelijk racisme, maar zwarten voorstellen als zielloze beesten, dat is … cultuur. Het is nu wachten tot ‘de wereld’ aanstoot neemt aan Driekoningen, want één van de wijzen uit het Oosten is zwart, en een zwarte die knielt voor een blank jongetje … nee, daar zijn geen woorden voor. 

Advertenties