Arabisch feminisme

door lievendebrouwere

  

‘Als ik de meeste opiniestukken en praatprogramma’s naast elkaar zet, kan ik niet anders dan vaststellen dat de vrouwelijke slachtoffers alweer gereduceerd worden tot een dankbaar product voor andermans lusten. De aangerande vrouwen zijn ditmaal vruchtbaar voor de felbegeerde ‘anti-islamagenda’, die als een sneltrein over de publieke opinie werd uitgerold.’ Aan het woord is Mayada Srouji, studente arabistiek en islamkunde aan de UGent. Zij wil in De Morgen de stem van het … Arabisch feminisme laten weerklinken. Dat doet zij door te verklaren dat de aangerande vrouwen het slachtoffer zijn geworden van andermans lusten. Niet de lusten van een horde moslims, maar de lusten van … de islamofoben. Zij zijn het die de 500 vrouwen in Keulen misbruikt hebben voor hun anti-islamagenda.

Dat is wat men noemt een klassiek islamitisch begin. Mayada Srouji doet wat alle moslims en moslima’s doen – ik wacht al 25 jaar op de eerste uitzondering – als er weer eens een moslimmisdaad gepleegd is: de schuld op de anderen schuiven. In dit geval zijn dat de blanke islamofoben, die er volgens haar als de kippen bij waren om de daders moslims te noemen en de oorzaak voor hun gedrag in hun cultuur te zoeken. Nu kan ik mij vergissen, maar ik heb in de vele commentaren en opiniestukken juist heel weinig verwijzingen naar de islam gelezen. Ook dat was trouwens klassiek: de media en de overheid doen er alles aan om ons ervan te overtuigen dat al dat geweld niets met de islam te maken heeft. Maar de Syrische Srouji heeft precies het omgekeerde gelezen. 

Ze rept met geen woord over de aangerande vrouwen, noch over de aanranders. Dat was immers niet de grote misdaad die in Keulen werd gepleegd. Nee, de grote misdaad was de aanranding van de islam door islamofoben, die de publieke opinie verkracht hebben (als ‘een sneltrein die werd uitgerold’, om Srouji’s woorden te gebruiken). Een beetje literatuurstudie, verklaart ze, maakt duidelijk dat de Arabische cultuur onrecht werd aangedaan, en als feministe wil ze daartegen protesteren. Een mens houdt het niet voor mogelijk, maar 14 dagen na de derde grote moslimaanslag van 2015 komt een gehoofddoekte – en dus fundamentalistische – moslima poeslief verklaren dat er weer eens een aanslag gepleegd is op … de zo miskende en verkeerd begrepen islam en Arabische cultuur. 

De houding van deze cultuur tegenover de vrouw valt volgens deze studente islamkunde en arabistiek te vergelijken met het Europese gentleman-principe. De gebeurtenissen in Keulen een kenmerk van de Arabische of islamitische cultuur noemen getuigt in haar ogen van eenzelfde simplistische onwaarheid als bijvoorbeeld pedofilie een kenmerk van de Belgische cultuur noemen. Het is de zoveelste variatie op het thema: geweld heeft niets met islam te maken, islam is de religie van de vrede. Hoe het komt dat de moslims niettemin de kampioenen van de gewelddadigheid zijn en over de hele wereld bekend staan om hun aanslagen en verkrachtingen, dat begrijpt Srouji ook niet goed. Ze kan het niet rijmen met haar geliefde islamitische en Arabische cultuur. 

Maar, zegt ze, we mogen de feiten niet onder de mat vegen. ‘De sexistische elementen zijn in de Arabische wereld alomtegenwoordig, zoals in de rest van de wereld. Daarom moeten we het debat gezamenlijk en intellectueel eerlijk voeren en doen we er goed aan het woord vooral te schenken aan experts binnen de Arabische cultuur. We mogen het debat in geen geval laten kapen door figuren die zich politiek willen profileren. Onze vrouwenrechten zijn ons daarvoor veel te dierbaar.’ Aldus Mayada Srouji. Iedereen begrijpt natuurlijk wie ze bedoelt met ‘figuren die zich politiek willen profileren’: de islamofoben van extreemrechts. Die mogen in geen geval het debat bepalen. Daarom moet er volgens haar meer geluisterd worden naar moslim-experten.

Als ik dat allemaal lees, vraag ik mij af wat die richting arabistiek en islamkunde aan de Gentse universiteit eigenlijk inhoudt. Volgens Wouter Smets, die mij onlangs contacteerde naar aanleiding van ‘Nonnen en hoofddoeken’, mag ik die vraag niet stellen. Ik mag geen verband leggen tussen de opinie die een wetenschapper in de krant ventileert en zijn beroep als wetenschapper. Dat zou inderdaad het geval zijn als bijvoorbeeld een arabist zijn mening te kennen gaf over de Belgische voetbalcompetitie, maar niet als hij een mening formuleert die rechtstreeks verband houdt met zijn vakgebied. En dat is wat Mayada Srouji hier doet: zij spreekt als arabiste over de Arabische cultuur. En dan zou ik niet de vraag mogen stellen waar zij haar mosterd vandaan haalt?

Ik moet hierbij denken aan de bekende arabist Urbain Vermeulen die enkele jaren geleden geroyeerd werd omdat Yves Desmet het niet eens was met de woorden van de professor en daarom een hetze tegen hem ontketende. Het betekende het einde van de academische carrière van Vermeulen. Zóveel macht bezit de politieke corectheid dus, dat ze een hoogleraar uit zijn ambt kan laten ontzetten als hij iets zegt dat volgens haar niet door de beugel kan. Die macht is intussen alleen maar toegenomen, met als triest hoogtepunt het simpelweg verzwijgen van een massale aanranding van vrouwen door moslims. En dus vraag ik mij af wat die studie islamistiek en arabistiek nog voorstelt als ze studenten oplevert die louter politiek-correcte frasen debiteren en dan nog in krakkemikkig Nederlands.

Onlangs was er veel heisa rond een teruggekeerde Syrië-strijder die op televisie onzin mocht komen uitkramen zonder dat hij kritisch weerwerk kreeg. Maar zal er heisa ontstaan na de onzin die Mayada Srouji vandaag in de krant verkoopt onder het mom van feminisme? De vraag stellen is ze beantwoorden. Tegen een gehoofddoekte moslima durft niemand wat zeggen, anders krijgt hij niet alleen de moslims en de politiek-correcten maar ook de feministen over zich heen. Tegen dat trio kan niemand op. Merkwaardig trouwens dat precies op het moment dat 500 vrouwen worden aangerand door moslims, de feministen – Europese en islamitische – hun stem verheffen, niet om de daders aan te klagen, maar om ze uit de wind te zetten. Wie begrijpt die vrouwen? 

Advertenties