De Maagd van Gent

door lievendebrouwere

  

Het kleine schilderijtje dat u hierboven ziet, is De Maagd, van de hand van Michaël Borremans. Het bevindt zich vlak naast de stadshal op een afschuwelijk betonnen staketsel dat nog lelijker is dan de stadshal zelf. Het schilderijtje bevindt zich zo hoog boven de begane grond dat je een verrekijker nodig hebt om het te bekijken. Het is ook belachelijk klein. We zullen maar niet vragen hoeveel dat kleinood gekost heeft aan de stad Gent, dat wil zeggen aan de Gentenaren. Dat is waarschijnlijk een goed bewaard geheim. Algemeen bekend daarentegen is dat duiven geen verstand hebben van kunst en dat had zijn sporen achtergelaten op de Maagd. Dus besloot de stad om de boel op te kuisen. Heel voorzichtig werd de duivenstront verwijderd en en passant verwijderde men ook de storende strepen naast het schilderij, waarvan niemand wist hoe ze daar waren gekomen. Blijkt nu dat ze afkomstig waren van de meester zelf en dat ze deel uitmaakten van het werk. Het is namelijk essentieel voor ‘hedendaagse’ kunst dat iets moois op de een of andere manier lelijk wordt gemaakt. Zonder die storende strepen zou dat portretje gewoon een banaal klassiek schilderij zijn geweest, en dat wil natuurlijk geen enkele zichzelf respecterende kunstenaar op zijn geweten hebben. Michaël Borremans was derhalve geschokt. Hoe is dat in godsnaam mogelijk! vroeg hij zich af. De stad wist heel goed dat die strepen erbij hoorden – lees: dat het geen goedkoop klassiek portret was, maar een heel kostbaar hedendaags werk – en toch lieten ze het gebeuren! Hij eist dan ook dat het schilderij – dat wil zeggen die strepen – zorgvuldig gerestaureerd wordt. Zelf wil hij dat niet doen, want ‘dat zou al te belachelijk zijn’. En daar is natuurlijk geen woord van overdreven. 

Advertenties