De krab en het sardientje

door lievendebrouwere

  

Een krab was verliefd geworden op een sardientje. ‘Nee, ik wil u niet als echtgenoot,’ zei het sardientje, ‘ik zal nooit kunnen houden van een man die scheef loopt.’ De krab was ten einde raad. Hij oefende en oefende, maar recht lopen kon hij niet. ‘Nee, ik wil u niet als echtgenoot,’ herhaalde het sardientje bij elk nieuw aanzoek. Op een dag zat het sardientje bij het raam en zag de krab over het plein recht op haar af komen lopen. ‘Wil je mij als echtgenoot?’, vroeg de krab aan het sardientje. ‘Nu wel’, antwoordde het sardientje, en dezelfde dag nog trouwden ze. De volgende ochtend liep de krab weer scheef. ‘Ach, lelijke bedrieger,’ jammerde het sardientje, ‘je hebt me bedrogen! Waarom ben je weer scheef gaan lopen?’ En ze huilde. ‘Lieve schat,’ antwoordde de krab, ‘ik kan me toch niet elke dag een stuk in m’n kraag drinken!’

  
(Beide schilderijen van de hand van Walter Vaes)

