Voetbalwijsheid

door lievendebrouwere

  

Terwijl ik in de plaatselijke Delhaize tussen de Rode-Duivelsartikelen zocht naar etenswaren, hoorde ik op de radio in het plafond een verhelderend gesprek over … voetbal. Een deskundige gaf zijn mening over de rellen met Engelse en Russische supporters. Ik begrijp niet, zei hij, hoe men dit heeft kunnen laten gebeuren. Gelukkig, antwoordde de interviewster, gedragen onze supporters zich een stuk beter! O maar, reageerde de deskundige onmiddellijk, als wilde hij iedere discriminatie meteen de kop indrukken, bij ons is het ook niet zo fraai, hoor! En hij vertelde dat de sfeer tijdens de wedstrijd België-Italië uitstekend was, tot het doelpunt van de Italianen viel. Daarna, vertelde hij, werd de sfeer onder de Belgische supporters grimmiger. Hoeveel agressie en haat ik toen heb moeten horen, je wilt het niet weten! Ik zag in gedachten de ogen van de interviewster wijd open gaan. Geen van beiden leken ze onderscheid te maken tussen supporters die andere supporters te lijf gaan, en suporters die hun woede verbaal uiten. Dat was voor hen allemaal één pot nat. Tja, op die manier valt natuurlijk te begrijpen dat president Obama hevig verontwaardigd is over Donald Trump, die lelijke dingen zegt over de islam. Lelijke dingen zeggen over de islam en mensen neerschieten in naam van de islam: het is allemaal haat en geweld!  

