Hysterie

door lievendebrouwere

  

 

De Belgische fotografe Eva ­Vermandel woont en werkt in Londen. Enkele van haar reacties op Brexit:

In de pro-Europese Londense buurt waar ik woon, zag je de angst in de ogen van de mensen. 

De jaren dertig zijn ­terug.

Nigel Farage, die de nazi-propaganda niet heeft geschuwd. 

De mensen die nu feesten, beseffen waarschijnlijk nog niet wat er aan de hand is. Ze hebben tegen zichzelf gestemd, maar beseffen dat nog niet. 

Dit is als een referendum “wilt u nog belastingen betalen”, waarna alle voorzieningen instorten.

De BBC heeft dit slecht aangepakt. Voor iedereen die tegen de Brexit pleitte, lieten ze iemand aan het woord die voor was. 

Ik hoop dat dit snel leidt tot een dramatische recessie en chaos, waardoor de bevolking inziet hoe erg dit is.

Nationale overheden zijn niet opgewassen tegen wereldproblemen als het klimaat of de vluchtelingencrisis. Grote, uitgebalanceerde blokken die in vrede goede beslissingen nemen, dat heeft de wereld nodig.’

Ik word fysiek misselijk als ik aan het Verenigd Koninkrijk denk. Ik ben hier kapot van. Ik wil in een progressief, verenigd Europa wonen. 

